Dit moet je niet vergeten bij de aanschaf van een woning

Een nieuw huis gekocht? Gefeliciteerd! Een mooie mijlpaal in je leven, maar daar komen ook wat dingen bij kijken. Na een aanschaf ben je nog niet klaar met alles regelen. Er is een aantal dingen die geregeld moeten worden na de aanschaf. Daardoor kan je misschien door de bomen het bos niet meer zien, daarom hebben wij enkele punten die je moet regelen na het aanschaffen van je woning.

Verzekeringen

Als je een huis hebt, is het belangrijk om een aantal verplichte en noodzakelijke verzekeringen af te sluiten. Een verzekering dekt je tegen onvoorziene kosten die ontstaan door jezelf, door een ander of door bijvoorbeeld onweer. De hypotheekverstrekker stelt een opstalverzekering verplicht. Daarnaast kan je ook een brandverzekering afsluiten. Dit dekt je tegen de schade van de brand en de brandblussing. Een andere verzekering die niet verplicht is, maar niet omheen kan is de inboedelverzekering. Die verzekerd je tegen de schade aan de spullen in je huis. 

Notaris

Naast de verzekeringen is het geen wat je meteen moet doen, een bezoek aan de notaris. Bij de notaris teken je alle papieren die nodig zijn voor de overdracht. Bij een bestaand huis mag je de notaris zelf uitkiezen. Bij een nieuwbouwhuis is de notaris verbonden aan het project, je kan dan dus niet zelf je notaris uitkiezen. De notaris betaal je een bedrag  voor de hypotheekakte, die ligt vaak rond de 500 euro. 

Adreswijziging

Nu alle noodzakelijke zaken in orde zijn en misschien al verbouwd hebt, het huis hebt ingericht en klaar bent om in het huis te wonen, is het tijd om je nieuwe adres aan iedereen door te geven. Denk goed na welke personen en bedrijven je een verhuisbericht moet doorgeven. Bij vele overheidsinstanties veranderd je adres automatisch na het inschrijven bij je nieuwe adres.

Related posts